Edebiyat Eleştirisi

Shakespeare Üzerine

40,00

❝O çağın bebeklik dönemine geri dönün: Olay örgüsünün sadeliği eski zamanların eylemleri olarak adlandırılan şeye, cumhuriyetçi, vatansever, dinî, kahramanca eylemlere gerçek­ten öylesine batmıştı ki, şair bu basit bütündeki parçaları ayırt etmekte, dramatik bir başlangıç, gelişme ve son(uç) yaratmak­ta ve sonra onları zorla ayırmakta, kesmekte veya birçok farklı olaydan bir bütün şeklinde yoğurmakta daha da zorlanmıştır. Bu, Aeskhylos veya Sofokles okuyan herkes için tamamen anla­şılabilir olmalıdır. Aeskhylos’ta, neredeyse çoğu kez arka arkaya sahneler, hikâye, hisler bulunmaksızın alegorik, mitolojik, ya­rı-epik bir resim olarak tragedya nedir? Ya da antik zamanla­rın insanlarının dediği gibi, belirli bir miktarda hikâyenin içine sıkıştırıldığı korodan başka bir şey değil midir tragedya? Olay örgülerinin sadeliği en az çabayı ve sanatı mı gerektiriyordu? Ve Sofokles’in oyunlarının çoğunda durum farklı mıydı? Filoktetes, Aias, Oedipus Kolonos’ta ve diğerleri, koro tarafından çerçevele­nen dramatik resim olan kökenlerinin tekdüzeliğine hâlâ çok yakındır. Hiç şüphe yok! Bu, Yunan tiyatrosunun doğuşudur!❞


İçindekilerKitabın İçinden